تاریخچه اینترنت در ایران و جهان
وبلاگ سنگ تموم
عکس های فوتبالی-آموزش وبلاگنویسی-اینترنت و ...

تاریخچه اینترنت در ایران و جهان


پیدایش اینترنت
پیدایش اینترنت به دهه ی ۱۹۶۰ میلادی باز می‌گردد؛ زمانی که دولت ایالات متحده آمریکا براساس طرحی موسوم به آرپا (ARPA)  مخفف آژانس تحقیق پروژه‌های پیشرفته، که در آن زمان برای کارکردهای دفاعی بوجود آمده بود، این طرح را اجرا نمود.
طرح ازاین قرار بود که کامپیوترهای موجود در شهر های مختلف (در آن زمان چیزی به نام کامپیوتر شخصی وجود نداشت بلکه سازمان‌های بزرگ و دانشگاه‌ها و مراکز دولتی معمولاً دارای سیستم‌های کامپیوتر بزرگ مین فریم main  frame  بودند) هر کدام اطلاعات خاص خود را در آن ذخیره کرده بودند؛ بتوانند در صورت نیاز با یکدیگر اتصال بر قرار نموده و اطلاعات را به یکدیگر منتقل کنند و یا در صورت ایجاد بستر مناسب اطلاعات را در حالت اشتراک قرار دهند.

در همان دوران سیستم‌هایی بوجود آمده بودند که امکان ارتباط بین کامپیوترهای یک سازمان را از طریق شبکه مختص همان سازمان فراهم می‌نمودند طوریکه کامپیوترهای موجود در بخش‌ها یا طبقات مختلف با یکدیگر تبادل اطلاعات نموده و امکان ارسال نامه بین بخش‌های مختلف سازمان را فراهم می‌کردند که اکنون به این سیستم ارسال نامه پست الکترونیک می‌گویند. اما برای اتصال و ارتباط دادن این شبکه‌های کوچک و پراکنده که هر کدام به روش و استانداردهای خودشان کار می‌کردند استانداردهای جدید و مشخصی که همان پروتکل‌ها هستند توسط کارشناسان وضع شد.

سرانجام درسال 1961 میلادی تعداد ۴ کامپیوتر در ۲ ایالت مختلف با موفقیت ارتباط برقرار کردند و با اضافه شدن واژه  " نت (net) " به طرح اولیه، نام آرپانت (ARPANET) برای آن منظور شد.

در دهه 1970 میلادی با تعریف پروتکل‌های جدیدتر از جمله “TCP” که تا به امروز رواج دارد و نیز مشارکت کامپیوترهای میزبان  (Host) بیشتر به آرپانت و حتی گسترده شدن آن به برخی نواحی فراتر از مرزهای ایالات متحده، آرپانت شهرت بیشتری یافت و ایده اینترنت همراه با جزییات بیشتر راجع به شبکه‌های کامپیوتری مطرح گشت تا اینکه طی سال‌های پایانی دهه ۱۹۷۰ شبکه‌های مختلف تصمیم گرفتند به صورت شبکه‌ای با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند و آرپانت را بعنوان هسته اصلی انتخاب کردند.

بعدها در سال 1993 میلادی نام اینترنت روی این شبکه بزرگ گذاشته شد. وب یا همان WWW  که مخفف (World Wide Web) به معنی تار جهان گستر می‌باشد توسط آزمایشگاه اروپایی فیزیک ذرات Cern بخاطر نیاز آنها به دسترسی مرتب‌تر و آسان‌تر به اطلاعات موجود روی اینترنت ابداع گشت. در این روش اطلاعات به صورت مستنداتی صفحه‌ای بر روی شبکه اینترنت قرار می‌گیرند و بوسیله یک مرورگر وب قابل مشاهده هستند و هم اکنون کارکردهای بسیاری دارند.

از نگاهی دیگر اینترنت شبکه ای از شبکه ها(محلی) می باشد.

 

پیدایش اینترنت در ایران

 

ایران از جمله کشور هایی است که دیر به شبکه جهانی اینترنت وصل شد ولی خوشبختانه روند رو به رشدی را در استفاده و کار با اینترنت داشته.

در سال 1371 برخی از دانشگاه های ایران مانند دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان، توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و از طریق پروتکل UUCP به اینترنت وصل شدند تا با دنیای خارج ایمیل رد و بدل کنند.

 اما بطور کلی ایران در سال 1372 به طور رسمی به شبکه ی جهانی اینترنت پیوست. و اولین کامپیوتری که در ایران به اینترنت وصل شد، کامپیوتر مرکز تحقیقات فیزیک نظری بود. مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات، بعنوان تنها نهاد ثبت اسامی با پسوند (.ir) در ایران به رسمیت شناخته می‌شود. این پسوند تعیین شده برای ایران در فضای اینترنت می باشد.

 در سال 1373 مؤسسه ندا رایانه تأسیس می‌شود. پس از راه‌اندازی اوّلین بولتن بور (BBS)، در عرض یک سال، اوّلین وب سایت ایرانی داخل ایران را راه‌اندازی می‌کند. همچنین، این مؤسسه روزنامه «همشهری» را به زبان فارسی در اینترنت منتشر می‌کند، که این اولین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب می‌شود. در همین سال یعنی سال 1373 به‌دنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره کانادائی "کد ویژن" (Cad vision)، مؤسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را بعنوان اوّلین شرکت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز می‌کند.

و همچنین در ادامه، یعنی درسال ۱۳۷۴ مجلس جمهوری اسلامی ایران تأسیس شرکت «امور ارتباطات دیتا» تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب می‌کند و مسؤلیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را بطور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می‌دهد.

و اما در سال ۱۳۷۷ پروژه یونیکد "Unicode" در ایران با قرارداد شورای عالی انفورماتیک و همکاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنّی دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان «فارسی وب» آغاز می‌شود. هدف پروژه این بود که با گنجاندن کامل و جامع الفبای فارسی در استاندارد یونیکد، نشر فارسی در کامپیوتر، مخصوصاً اینترنت و وب، استاندارد شود و اصولاً مشکل قلم (Font) های غیر استاندارد موجود در نرم‌افزارهای ایرانی حل شود.


در سال 1379 شرکت IranGate.net در شهر اصفهان تأسیس می‌شود تا بعنوان یک ISP خدمات اینترنتی را بطور اختصاصی به شهرهای پر جمعیت غیر از تهران ارائه دهد. در پایان همین سال ایران بطور رسمی عضو کنسرسیوم یونیکد می‌شود.

در سال 1380 برای اوّلین بار پدیده وبلاگ نویسی در ایران آغاز می‌شود. درست یک سال بعد، بنا بر آمار غیر رسمی تعداد وبلاگ نویسان از مرز ۱۵۰۰۰ نفر می‌گذرد.

در سال 1381 اوّلین سرویس وبلاگ نویسی ویژه فارسی زبانان در وب سایت Persianblog.com در ایران آغاز به کار می کند. هدف تیم ارائه دهنده این سرویس مجانی ایجاد محیطی کاملاً فارسی از جمله متن نویس سازگار با زبان فارسی، تقویم شمسی و سیستم نظرخواهی فارسی، و متمرکز نمودن وبلاگ نویسان فارسی زبان در یک سایت و در نتیجه افزایش بینندگان این وبلاگها است.

همچنین حدود 6 سرویس وبلاگدهی فارسی دیگر در فاصله سالهای 1382 تا 1385 شکل می گیرد و در حال حاضر حدود دو میلیون بلاگر ایرانی در وب حضور دارند که بر اساس آمارگیرهای اینترنتی معتبر 120 هزار تای آنها فعال محسوب می شوند . ایرانی ها در فاصله سالهای 1382 تا 1384 چهارمین زبان وبلاگستان جهان را دارا بودند این رتبه در حال حاضر به جایگاه دهم تنزل کرده است .

در سال 1383 طرح تکفا به عنوان اولین و مهمترین طرح دولت ایران در زمینه توسعه کاربرد فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی با بودجه ای حدود صد میلیارد تومان به اجرا در می آید.

در سال 1384 جنجالی ترین بحث سال 1384 در زمینه اینترنت در ایران اجرای سیاست فیلترینگ سایتهای اینترنتی غیر مجاز و خلاف موازین اخلاقی و اسلامی بود که سر وصدای زیادی به پا کرد.

در سال 1385 طرح ساماندهی وب سایتها و وبلاگها توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین اقدام دولت در زمینه اینترنت به شمار می رود صحبت های فراوانی در باره اینترنت ملی هم شده است.
این هم آدرس سایت وزارت ارشاد برای ثبت پایگاه ها و سایت های ایرانی http://www.samandehi.com  

طبق قانون همه سایتهای ایرانی موظف شدند که نام سایت خود را در این پایگاه ثبت کنند.

 

منبع: http://www.forum.microrayaneh.com (البته مطالب توسط وبلاگ سنگ تموم ویرایش شده اند)

 

توضیحات اضافه:

 

واژه اینترنت (Internet)

این واژه مخفف عبارت International Network  به معنی شبکه بین المللی می باشد، و در کل واژه ی "Net" به معنی تار عنکبوت و همچنین تور می باشد که به عبارتی دیگر اینترنت به تار عنکبوت تشبیه شده و وجه شبه این تشابه شبکه ای بودن و درهم تنیده بودن است.

 

نویسنده: سجاد رحمانی  

کاری بود از وبلاگ " سنگ تموم " به آدرس www.sangtamoom.loxblog.com

 

هر گونه گپی برداری و انتشار از این مطلب غیرمجاز بوده و پیگرد قانونی دارد






تاريخ : شنبه 5 شهريور 1390برچسب:تاریخچه اینترنت در ایران و جهان,سابقه اینترنت در ایران و جهان,سابقه,پیشینه,پیشینه اینترنت در ایران و جهان,تاریخ,تاریخچه,اولین کامپیوتری که در ایران به اینترنت وصل شود,اولین کاربر اینترنتی ایران,تاریخچه اینترنت در جهان,سابقه اینترنت در دنیا,سابقه اینترنت در جهان,تاریخچه اینترنت در دنیا,تاریخچه اینترنت در ایران,تاریخچه اینترنت در کشور ایران,سابقه اینترنت در کشور ایران,پیشینه اینترنت در کشور ایران,اینترنت,کامپیوتر,کاربر اینترنتی,
ارسال توسط سجاد رحمانی